avisoCookies

Visualització del menú

Selector d'idioma

caes
|


Visualització del menú

Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

El Govern continuarà lluitant contra el frau a la contractació en la campanya anual d'inspeccions de treball de 2024

El Govern continuarà lluitant contra el frau a la contractació en la campanya anual d'inspeccions de treball de 2024

La conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia duplicarà el nombre d'ordres previstes en campanya anual posant el focus en la inspecció en prevenció de riscos laborals

Noticias 2 5958435ca 23 novembre 2023

La conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia duplicarà el nombre d'ordres previstes en campanya anual posant el focus en la inspecció en prevenció de riscos laborals

Les càrregues de treball passen a tenir un paper protagonista amb la creació d'oficines per al seu tractament en hostaleria

 

El conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, Alejandro Sáenz de San Pedro, ha presidit aquest dijous la reunió de la Comissió Tripartida de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, acompanyat per la directora general de Treball i Salut Laboral, Catalina Cabrer; pel director territorial de la ITSS (Inspecció de Treball i Seguretat Social del Ministeri de Treball i Economia Social), José Carlos Álvarez Toral, i en la qual han participat representants dels principals agents econòmics i socials de les illes: CCOO, UGT, PIMEB i CAEB.

Segons ha explicat el conseller Sáenz de San Pedro, «el proper any centrarem temps, esforços i doblers a millorar i garantir el benestar laboral dels ciutadans de les Illes mitjançant tres eixos essencials: el reforç del calendari d’inspeccions per evitar el frau en la contractació, l’augment del control dels temps de treball, i per descomptat, l’impuls d’iniciatives adreçades a la prevenció de riscos laborals».

En la trobada, duita a terme a la Conselleria, s'ha fet balanç de la campanya d'inspecció  2022-23 i s'han exposat les línies mestres de les actuacions previstes per al 2024, centrades en la prevenció de riscos laborals i el frau en la contractació.

En la campanya d’inspecció que es va desenvolupar de l’octubre de 2022 al setembre de 2023, la Inspecció de Treball i Seguretat Social va executar un total de 20.115 ordres de servei, 10.876 de les quals corresponen a la planificació del Govern, que té com a matèries competents l’ocupació i les relacions laborals (7.091), així com la vigilància de les condicions de seguretat en el treball (3.785).

Resultats de la campanya d’inspeccions 2022-2023

D’una banda, va augmentar un 39 % la xifra de la proposta de la sanció global, que arribà als 4.325.691 euros. Tres quartes parts d’aquest import corresponen a sancions motivades per aspectes de prevenció de riscos laborals.

De l’altra, les infraccions en temps de treball beneficiaren 5.397 persones treballadores i generaren una proposta de sanció de 658.538 euros. En el passat exercici es van comptabilitzar un total de 517 infraccions en temps de treball, més del doble de les del període anterior.

Així mateix, es van recuperar un total de 1.463.130,27 euros en salaris, el que va beneficiar un total de 9.627 persones que han vist regularitzades les seves percepcions salarials.

Finalment, s'han revisat un total de 5.585 contractes dins les actuacions adreçades a verificar la seva causalitat i/o el possible frau en la seva subscripció, i n’han estat objecte de transformació un total de 2.081 (1.343 treballadors i 781 treballadores), incloent-hi transformacions de contractes temporals a indefinits i de fixos discontinus a indefinits ordinaris, així com les derivades de l'exigència del compliment dels percentatges de contractació estable de la Llei 32/2006, reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció.

Pla d’acció 2024

Pel que fa a la planificació de les principals accions dissenyades per al període que arranca el 2024la Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia ha projectat un total de 9.278 actuacions en les matèries en què és competent, que suposen gairebé el 50 % de les 19.741 actuacions de la Inspecció de Treball programades per a 2023-24:

- Prevenció de riscs laborals: 4.639 ordres de servei (23,5 % sobre el total)

- Ocupació i relacions laborals: 4639 ordres de servei (23,5 % sobre el total)

Important reforç a la campanya contra el frau a la contractació

S'han previst 4.639 ordres de servei, entre les quals destaquen 1.366 destinades al bloc de contractació, que engloba les campanyes estatal i autonòmica de frau en la contractació, que passen de 400 a 800 ordres planificades.

A més, s’incrementarà un 100 % el nombre d’ordres planificades i s’inclourà el control de la contractació de fixos discontinus.

Més vigilància per a la igualtat, les condicions salarials i el control d’accés a l’ocupació

En l'exercici 2024 creix el nombre d'ordres de servei per a la campanya de control de les condicions salarials, que queda xifrat en 300, a les quals s’han d’afegir un total de 155 de centrades específicament en el sector de l'hostaleria sobre les condicions de treball.

D’altra banda, el segment d'actuació referent a la igualtat efectiva entre dones i homes serà objecte d'atenció preferent amb l'adjudicació de 325 ordres de servei, en els àmbits de discriminació en l'accés a l'ocupació (25), discriminació en la relació laboral (125), assetjament sexual i per raó de sexe (10), mesures i plans d'igualtat (130), drets sobre la conciliació de la vida familiar i laboral (15) i discriminació en la negociació col·lectiva (20).

Condicions de treball

Així mateix, també es reforçarà de forma contundent la campanya contra el frau en la contractació (contractes temporals i a temps parcial) incrementant un 100 % les ordres planificades. I es vigilaran més intensament les condicions salarials de les persones treballadores de les Illes, incrementant el nombre d'ordres de servei per a la campanya de control de les condicions salarials, que queda xifrat en 300 i 155 en condicions de treball a hostaleria.

També, es farà créixer el control de l’accés a l’ocupació i la discriminació en la relació laboral amb 325 actuacions.

Més vigilància en els sobreesforços i en la construcció

Finalment, quant a les condicions materials de seguretat en el treball, seran objecte de 3.439 ordres de servei, de les quals 1.520 es destinaran específicament al sector de la construcció, a més de 10 destinades específicament a donar cobertura a la campanya de verificació de les obligacions imposades per la normativa reguladora de la subcontractació en les obres de construcció.

Les ordres restants, 1.909, s’adreçaran a la resta de sectors econòmics, per incidir en els riscos específics que hi ha a cadascun.


Data d'actualització: 24 novembre 2023


Comparteix